Kalas för morfar

Idag så har det varit kalas för min käre far som blev 65 år och en äkta pensionär.

Vi började dagen med lite sovmorgon. Ja, Mirjam ahr fått gå och lägga sig lite senare + att hon har tid och ro att titta lite på tv på morgonen så man kan få sova lite längre. Så klockan åtta steg vi upp idag.
Sen ungefär klockan 11 och två timmar fram så höll jag på med smörgåstårtan. För att vara första gången jag gör något sådant så tycker jag nog att jag lyckades riktigt bra. Där hade väl kanske kunnat vara lite mer skinka i röran eller ett lager med enbart skinka och bostongurka eller så men annars var den superfin! Under tidens gång så funderade jag på om inte jag var minst lika duktig på att tillverka smörgåsttårtor som de på maxi är. Och det tycker jag nog. Bedöm själva....







Dessa två är gjorda på bakplåtar och är sammanlagt för säkert minst 20 personer. De pengarna som las ut på dem blev ca 600 kr och då har vi massa grejor kvar såsom leverpastej, skinka, kräftor, sallad m.m. Så en 500kr minus allt vi har kvar kostar det nog.

Receptet är här för 20 pers:

Ingredienser

4st jättefranska bröd 
3 paket Ica´s bredbara leverpastej med gurka
8 dl vispgrädde
2 paket räkost a'la 400g (inga tillsatser som dill odyl)
8 hård kokta ägg
2-3 paket  a'la 180gr rökt skinka

Dekoration:
hackad isbergssallad
cocktailtomater
gurka
5 ägg
Citron majonäs
skalade räkor/kräftor
rostbiff
vindruvor

Gör så här:

två lager med röra och tre lager med bröd. Brödet läggs upp med borttagna kanter i rader av 5 ggr 3. dvs 15 brödbitar /lager. För dessa två tårtor.

Bred på leverpastej jämt över botten.
Vispa 4 dl vispgrädde, inte för hårt, det ska mer saker i.
Rör ner ett paket räkost i grädden.
Skala och hacka 8 ägg.
Rör ner dom hackade äggen i smeten.
Hacka skinkan,ex. matberedare, i mindre bitar och rör ner i smeten.
Bred fyllningen över leverpastejen.
Gör sedan ett lager till likadant.
Lägg på det sista brödet.

Dekoration:
Vispa 4 dl grädde, lite hårdare denna gång (blir det för löst är det risk att dekorationen gliiider av)
Rör ner andra paketet av räkosten i grädden.
Fördela smeten över sista brödet.
Nu till dekorationen som är helt efter eran egen fantasi.

Jag har gjort:
Jag har satt rostbiffen runtom för att man inte ska se in i själva tårtan. Sedan har jag delat cocktailtomater och vindruvor och satt dem runtom upptill.
Sedan har jag finhackat salladen och lagt den i mitten. Ovan på salladen har jag lagt ut skivade ägg och ovan på det massa räkor och kräftor. Även dekorativa gurkbitar finns på.
Ytterligare dekoration med svart rom och lite citronmajonäs.

Gör gärna smörgåstårtan dagen innan så den riktigt får gotta till sig. Alla vet att en smörgåsttårta alltid är godare dagen efter. Svårt att vänta men "den som väntar på något gott......."




Douglas fick busa lite med Hobbe och sedan satt de ute i trädgården ett bra tag. Douglas satt och glodde på Hobbe  hela tiden ungefär. Goa vovvar!!

Ja jag har egentligen inte mycket mer att skriva.
Imorgon börjar en ny vecka och denna veckan ska det hända en del förhoppningsvis.
***Vi ska köpa tak till uterummet.
***Fixa "min" bil förhoppningsvis.
***Köpa stenar till lilla rabatten så douglas inte kan gräva.
***Jag ska sy en massa beställningar.
*** sy nya grejor inför hösten.

 Och denna veckan som kommer hoppas jag verkligen blir fin av sol och värme. Nu har det regnat mycket. gräset är grönt igen. Dags för lite torka.

Kommentarer
Postat av: Katti

Smörgåstårtan var supergod. Mycket imponerad över både smak och form. Betyg: +++++

2008-06-25 @ 00:21:49
URL: http://www.frokenklematis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0