decoupage

jo jag har börjat testa en ny grej att hålla på med och det har snabbt blivit en hobby.
Jag har läst lite om servett decoupage men har inte testat förrän nu och det är ju skitkul!
Just nu känns det som om jag vill sätta massa servetter på allt möjligt.

Jag är långt i från begåvad och egentligen är det ju inte supersvårt utan alla kan göra men det är alltid kul att klippa och klistra.

Jag har gjort min första burk och det blev vår nya kaffeburk.




Sedan har jag gjort en liten ask med pärlor där jag förhoppningsvis ska ha lite smycken i.



Just nu håller jag på att decoupaga ett gammalt bord som jag en gång la en massa klinkerbitar på. Det bordet ser inte bra ut idag så jag håller på att klistra lite servetter. Haha! vi får se hur slutresultatet blir, annars så kastas bordet. :-)
Daniel har sett det och han tycker att det var snyggare innan....men inte jag än så länge. ;-)


förebild (ser fint ut på håll men är inte fint i närbild)


påbörjad


nu ska det bara göras runtom


nästan färdig men så här blir det. Ska troligtvis måla resterande av ben och underbord vitt senare.
Ett bord som passar i källaren sen.

Vid så här stora projekt som det här bordet så går det lätt en stor flaska med lim/lack från pan
duro. Kan ju bli lite dyrt om man ska hålla på i denna takten som jag gör. hihi! Jag hade helt klart kunnat sitta och dutta med lim en hel dag.

Skriver bara en kort beskrivning på hur jag gör för att "decoupaga".
Jag använder:
 panduros egna decoupage lack/lim. Finns för trä, papper, keramik, glas m.m.
 Servetter som jag tar bort Ett lager av papper (på vissa sidor om decoupage så vill de att man bara ska använda ett lager men jag är inte så haj på detta än och tycker att två lager är tunnt nog (servetter brukar ha tre lager papper)).
 Sedan använder jag vanliga köksvampar som jag klipper sönder till att dutta fast servetten.

Först lägger man ett lager lim, sedan duttar man försiktigt (inte stryka, då går servetten sönder) med svampen så det får ytterligare ett lager på ovansidan av lacklim. Sedan får det torka och vill man ha det starkare lackat är det bara att dutta fler gånger. :-)


Imorgon får vi nycklarna till huset!!! Det är lika pirrigt som när vi skulle gifta oss. hihi!!


Kommentarer
Postat av: Linda S (kreativ)

Vad fint du gör :-) Ett tips! Avsluta med vattenfast lack av något slag!! Jag gjorde decoupage på en bricka, blev jättefint, men när det kom vatten på den löstes decoupagelimmet upp o det blev fult.... det var inte så kul!

2009-10-13 @ 20:15:24
Postat av: Johanna

Vad läckert!!! Du använder dig alltså av helt vanliga servetter?

2009-10-13 @ 23:52:11
URL: http://johannaagnes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0