Tillökning i familjen Coloka!

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Men mycket har hänt här hemma. Vi har byggt och byggt och nu äntligen är allt klart. Vi har fått våra kära hönor.

Så hur kommer sig denna idé? jo självklart är det väl min idé. :-) Daniel är allergisk mot katter så de kunde vi ju inte ha kvar. En hund har vi faktiskt inte lust med då det är himla jobb med det. Kanin är för trist så då fick det bli hönor.
Vi har sökt tillstånd och allt och grannarna runtom kring tyckte det var okej. Vissa påpekade dock, ingen tupp. Men det är okej för oss. Om vi någon gång får kycklingar får tupparna gott och väl leva ett år... innan de börjar kuckelura ordentligt.
Tillståndet var tvunget eftersom vi faktiskt bor i stadsplanerat område.

Igår var vi och hämtade våra två första hönor. Agnes och Agata. De är av sorten Brahma. Stora lugna hönor som är lätta att få tama.  De är nu 6 veckor gamla och supersöta.
Den ena är
  • guld blåbandad
  • och den andra

  • guld svartbandad
  • tror jag.... jag är ju ingen expert men efter att ha läst ca 5 hela böcker om hönor så bör jag kunna en del. :-)

    Så nu kommer lite bilder.

           

    Här är bygget som det ser ut på utsidan. Vårt gamla vedskjul blev nu ett isolerat litet hus på 3 kvadratmeter med 1,70 i takhöjd. Ute gården är väl ca 6-7 kvm. Här får vi lätt plats med våra 4 hönor. I utegården har vi även satt dit ett vinbärsträd och några härliga stenar att hoppa upp på.
    En liten kille är gärna där inne och ser till så att det finns sandbakade kakor innan inflyttningen.


    tittut!!

    Så här ser det ut på insidan. Vi har målat med lackfärg på väggarna. Själva inredningen har fått komma upp på väggarna. Allt för att de ska få så mycket yta som möjligt. Vi kommer ju senare även att ha den vandrandes i vår inhägnade trädgård. :-)


    Morgan kommer in genom luckan. :-)



    sittpinnar som är gjorda som en stege och fästa i väggen tar minst plats. Golvet har vi valt att ha sandad. Dels för att det nog kommer underlätta för oss att städa. Kutterspån känner jag att det vill jag inte ha överallt. Sen återstår det ju att se om det dammar en massa. Då kanske man får ändra taktik. ;-)


    Och här har vi de egendesignade värpredena. Jag tycker det ser väldigt mysigt ut i alla fall.

    Maten har jag placerat under.

    Nu ska bara hönorna in.


    På stenen sitter Agata (guld blåbandad) och nedanför Agnes (guld svartbandad).


    Vill inte riktigt visa sig på bild ännu. Lite chockade efter bilturen och att sedan komma till ett nytt hem.

    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0